فیلمخانه - سه

 

سینمای دهه‌ی بعد چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ در چه جهت‌هایی گسترش خواهد یافت و چه‌ها به خود خواهد دید؟ شاید، تا آنجا که پای گمانه‌زنی در میان باشد، یک راهِ پاسخ به چنین پرسش‌هایی گشت-و-گذاری باشد در میانِ ظرفیت‌ها و توان‌های نهفته در میانِ فیلمسازانِ جوان‌تر و (در یک چشم‌اندازِ کلان) بررسیِ آنچه در میانِ آن‌ها از بدنه‌ی هالیوود تا رادیکال‌ترینِ جبهه‌های سینمای تجربی در جریان است. و شکی نیست که این بحثی است گسترده‌تر از آنچه یک یا دو نوشته بتوانند از پسِ آن بربیایند. اما هر چه باشد خودِ بحث چنان جذابیت‌هایی دارد که بیارزد در آن تأملی صورت گیرد. […]

 

از مقدمه‌ی پرونده‌ی سینماگرانِ امروز، سینماگرانِ فردا که بخشِ «سینمای جهانِ» فیلمخانه‌ی سوم، کامل، به آن اختصاص یافته است.  این پرونده‌ که به لطفِ گروهی از دوستان خوبم گرد آمده، مروری گذرا و فشرده است بر فیلمسازانِ به نسبت جوان‌تری که در سینمای معاصر (از هالیوود تا سینمای تجربی) فعالند و می‌توانند در کنارِ هم تصویری (هر چند کوچک) از جریان‌های سینمای دهه‌ی بعد بسازند. در این پرونده، در کنارِ نام‌های آشنا (پل توماس اندرسون، وس اندرسون، کوئنتین تارانتینو، میشل گوندری، …) همچنین به فیلمسازانی پرداخته‌ایم که به فارسی کمتر موضوعِ بحث بوده‌اند – نام‌هایی همچون بن ریورز، لوکرسیا مارتل، میگل گومش، جیا ژانگ‌که و … 

فیلمخانه‌ی سوم در راه است و از فردا (چهارشنبه) در تهران و شهرهای دیگر توزیع می‌شود.

نظرات

  1. وحيد جان سلام،تلاشت براي شناساندن «فيلمسازاني که به فارسي کمتر به آنها پرداخته شده است» کار قابل تحسيني است. موفق باشي عزيز

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار